onsdag 2 april 2014

Bokkort 1: med beskrivning


Mina nya favoritkort som jag gillar att göra just nu är kort som ser ut som böcker. Utanpå ser det ut som en helt vanlig bok men när man öppnar upp som finns det små överraskningar. Fördelen med ett kort som det här är att man kan jobba lite mer i 3D inuti än vad som  går i vanliga kort. Bestäm dig för ett format , vanligtvis väljer jag 20x14 cm för att få bokformatet. Det är också det största formatet som du kan få ur ett 30x30 ark. 1. Skär till arket till 30 x 24. Biga sedan utifrån och in på alla sidor på 1cm 3cm 4cm och 5 cm. Klipp bort 5 x 7 cm i varje hörn ( 7 cm på kortsidorna) . Rulla sedan in alla kanter en och en och fäst med quicklim så att du får en ram. Skär ut ett papper som ska bli omslag på boken som är 20 x 29 cm. Vik/biga  ihop den på längden på 14,5 och 15,5. Limma in din ram på insidan och börja pynta. Här har jag använt ett spänne från Tim Holts och ett vaxat papper för att skapa ett bälte runt boken. Papprena är från Prima engraver Collection, Tejpen ifrån Tim holtz. Ett skynklat papper sotat med en chalk  får ge en Vintage feeling till boken.

2 kommentarer:

  1. Roligt att hitta in till en ny blogg och
    få titta på fina alster att inspireras av.
    Snyggt bokkort, jag gillar dina frimärken :)
    Ha det gott//Lisa

    SvaraRadera